zaterdag 4 juli 2009

ZWERMEN 12 mei 2009

Ik heb zag deze week het Werkboek Bijen Houden gekocht en met veel plezier al veel gelezen over mijn
bijenvolk in de voortuin.
Het is een oudere uitgave en daarin las ik dat het percentage vrouwelijke imkers ongeveer 8% is, roept toch vragen op.
Ik had nog niet over het zwermen van volken gelezen of de volgende dag zag ik een enorme zwerm een meter voor de kast.
Gelukkig hebben ze niet de vleugels genomen maar zijn ze weer naar de kast terug gegaan.
Ik denk dat mede door het goede weer het aantal bijen enorm toeneemt, als het regent blijven ze toch meer in de kast.

Het is leuk om te zien hoe de bijen verschillende routes nemen dat is nog steeds goed te zien aan hun achterpoten, de een komt met rode pollen de ander met witte- of gele pollen terug naar de kast.

Bij mij in de buurt zit een wild bijenvolk buiten onder enkele traptreden naar het park ,daar lopen iedere dag veel mensen over en niemand heeft er last van.
Ik kan nu wel goed zien dat ze er anders uitzien, ik las in mijn boekje dat bijen soms op rooftocht bij andere bijen gaan om daar de honing te stelen.
Dat maakt bijen houden dus nog een stuk spannerder al kan ik mij niet voorstellen dat er in het voorjaar niet genoeg zou zijn voor iedere bij met zoveel bloeiende bomen en struiken.
Eindelijk zie ik nu ook wat bijen van mijn eigen flora nuttigen, mijn witte regen bloeit met halve meter lange en enorm geurende bloemen, samen met mijn hommels kruipen ze in en uit de bloemetjes.

Ingrid
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten